Over de PRET-factor

9200000030730181De PRET-factor is het nieuwe boek van Ben Kuiken. Het gaat over plezier in het werk, waardoor mensen creatiever, productiever en plezieriger in de omgang zijn.

‘Gelukkige mensen bakken betere en lekkerdere koekjes.’

Met dit motto brengt Kees Pater, directeur-eigenaar van Koekjesbakkerij Veldt in Veenendaal, een belangrijke wijsheid onder woorden. Mensen die goed in hun vel zitten, functioneren beter. Ook op het werk. Ze zijn productiever, creatiever, energieker, initiatiefrijker, klantvriendelijker en prettiger om mee samen te werken. Het zijn mensen van wie je energie krijgt, die steeds weer met goede ideeën komen en die vooral hun werk goed doen. Ze doen alles wat nodig is om hun klanten, cliënten, leerlingen of patiënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarom heeft koekjesbakkerij Veldt er alles aan gedaan om de PRET-factor te krijgen.

PRET staat voor Positief, Respect, Enthousiasme en Teamwork, maar natuurlijk ook voor pret in de zin van alledaags plezier: lol hebben met elkaar, een goede sfeer op de werkvloer. Ik heb het geleend van Pascal Bos van JAZO in Zevenaar. Hij introduceerde PRET in zijn bedrijf en dat heeft niet alleen de sfeer op de werkvloer, maar ook de resultaten van het bedrijf sterk verbeterd. Het zorgde voor dubbele PRET: Prestatie, Resultaat, Energie en Tevredenheid.

Onmisbaar

Wie aan pret denkt, denkt algauw aan lachen, gieren, brullen. Dat kan niet serieus zijn. Maar PRET is juist bloedserieus. PRET is onmisbaar voor elke moderne organisatie. Zonder bevlogen mensen zullen organisaties in deze eenentwintigste eeuw niet kunnen overleven. Of je nou werkt voor een productiebedrijf dat moet concurreren met bedrijven uit lagelonenlanden, een gemeentelijke organisatie die wordt geconfronteerd met extra taken en forse bezuinigingen vanuit het rijk of een thuiszorgorganisatie die gedwongen wordt om de zorg anders te organiseren: zonder mensen die meedenken en met voorstellen komen voor hoe het beter kan, red je het niet meer.

Het onderscheidende vermogen van elke organisatie zijn namelijk niet de producten, niet het businessmodel en ook niet de processen; het zijn de mensen. Zij maken het verschil, elke dag weer.

Voor u als leidinggevende, coach, manager of ondernemer zit er dan ook maar één ding op: u moet de omstandigheden creëren waaronder deze mensen zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Omstandigheden waarin zij met plezier hun werk kunnen doen, zonder al te veel gedoe en administratieve rompslomp. Omstandigheden waarin zij de betrokkenheid en de vrijheid voelen om met ideeën te komen over hoe het beter kan. Omstandigheden waarin zij zich gewaardeerd voelen en het gevoel hebben er samen voor te gaan. Kortom: aan u de taak om te zorgen voor PRET.

Buikpijn

Voor mijn nieuwe boek ben ik op zoek gegaan naar de belangrijkste PRET-factoren: wat maakt dat mensen goed in hun vel zitten, dat ze willen samenwerken en kennis delen? Wanneer zijn ze gemotiveerd en betrokken, en wanneer zijn ze op hun creatiefst? En wat zijn notoire PRET-bedervers, dingen die de hele sfeer en de bereidheid om samen te werken volledig onderuithalen? Dat is namelijk de andere kant van het verhaal: elke dag weer zijn er honderdduizenden mensen die met buikpijn naar hun werk gaan, die ’s avonds niet in slaap kunnen komen omdat ze maar liggen te malen over gedoe met collega’s of problemen op het werk die ze niet kunnen oplossen. Dat is niet alleen slecht voor de organisatie, het zijn ook vaak persoonlijke drama’s die we ons allemaal moeten aantrekken en waar we tegen moeten blijven vechten. Het moet maar eens afgelopen zijn met de klotesfeer in veel organisaties. Niet dat managers en ondernemers per se verantwoordelijk zijn voor het geluk van hun medewerkers, maar als je weet dat plezier en betrokkenheid leiden tot betere producten, meer innovatie en een betere dienstverlening, zou je wel gek zijn om níét te investeren in PRET.

Wil je ook meer PRET in je organisatie? Bestel dan snel het boek

One Response to Over de PRET-factor

  1. Dag Ben,

    Heel herkenbaar en absoluut waar.
    Humor kan vaak ook helpen om medewerkers en organisaties eens op een andere manier naar hun werk te laten kijken.
    Bijgaande blog heb ik eens geschreven naar aanleiding van een training bij een organisatie.
    http://www.leanquality.nl/blog/kwaliteit-is-humor/
    Kwaliteit is namelijk niks anders als waar iedereen blij van wordt. Zo simpel is het!

Geef een reactie