Managers last van negatief gedrag

bedrijven1Een op de zes medewerkers functioneert niet goed. Dat zeggen althans hun direct leidinggevenden. Als belangrijkste klacht noemen zij: negatief zijn en de sfeer beïnvloeden.

 

 

Dit blijkt uit een onderzoek onder vijfhonderd managers van Be7 en Kien Onderzoek. Het onderzoek richt zich vooral op het aanspreekgedrag van de managers. Daar blijken de managers moeite mee te hebben. Het merendeel van de managers stelt dit liever uit, en heeft het gevoel dat het toch weinig zin heeft. Slechts twintig procent denkt in staat te zijn niet-effectief gedrag permanent bij te sturen, zestig procent ziet hooguit een tijdelijke gedragsverandering en de rest realiseert naar eigen zeggen weinig tot geen gedragsverandering.

Naast negatief zijn en de sfeer beïnvloeden hebben de managers nog wel meer klachten over hun medewerkers. Zo zouden ze ‘geen verantwoordelijkheid nemen’ en ‘te weinig proactief zijn’.

Volgens Gytha Heins van Be7 leidt het niet aanspreken van slecht functionerende medewerkers tot hoge kosten. ‘Niet-constructief gedrag en uiteindelijk zelfs disfunctioneren leidt tot een slechtere sfeer binnen het team,’ zegt zij op mt.nl. ‘Andere collega’s gaan ook minder constructief gedrag vertonen, en de productiviteit en omzet van de organisatie dalen met respectievelijk 28 en 12,5 procent.’

In de PRET-factor vertelt Pascal Bos van JAZO Zevenaar hoe hij de negatieve sfeer op zijn afdeling wist om te buigen in een positieve: van NIKS (Negatief, Individueel, Kleinerend, Somber) naar PRET (Positief, Respect, Enthousiast en Team). Het was het begin van een cultuurverandering in het hele bedrijf.

Social tagging: > >

2 Responses to Managers last van negatief gedrag

  1. Cok Arkesteijn schreef:

    Dames en heren,

    Ja, ik heb Uw onderzoek gelezen en verbaasd mij niks! Het probleem is vaak dat er een groot aantal medewerkers in bedrijven zich ‘manager’ mogen noemen, maar GEEN ‘manager’ zijn! De desbetreffende bedrijven doen ook niks of bijna niks om van een “manager” een “manager” te maken! Je hebt als Manager ook de verantwoordelijkheid om jouw medewerkers te volgen, bij te sturen en te controleren! En bijv. NIET alleen op kantoor te zitten en van daar uit de opdrachten uit te vaardigen en je verder bijna niet te laten zien en vooral je niets verbeelden van “weet, ik ben de manager”! En dit beeld komt nog veel te veel voor! En dan worden de ondergeschikte medewerkers verweten dat ze negatief gedrag vertonen! Het is de wereld op z’n kop zetten!

  2. Belangrijke Man schreef:

    Managers denken dat ze het allemaal zo goed weten, zij hebben daar immers voor geleerd. En ze hebben het toch niet zomaar tot manager geschopt? Dan moet je wel meer in je mars hebben dan normale stervelingen.
    De praktijk is dat deze Managers niet of slecht luisteren naar de mensen die met hun poten in de modder staan, oftewel de mensen die het echte werk doen.
    De grootste fouten worden gemaakt door Managers. Vaak zijn het zgn. “spreadsheet-Managers”, die alleen maar met cijfertjes bezig zijn. Suggesties en ideeën vanuit het team worden verworpen, De Manager weet het veel beter. Meestal komt hij er ook nog mee weg, omdat de mensen op de werkvloer heel goed weten wat ze moeten doen. Daar is zo’n Manager helemaal niet voor nodig.
    Bekijk eens deze zeer interessante uitzending: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/einde-vd-manager.html

Geef een reactie